Βιβλιοθεραπεία

Alice Miller «Οι Φυλακές της Παιδικής μας Ηλικίας» από τις εκδόσεις Ροές.

Το όνομα της ψυχαναλύτριας Alice Miller από την Ελβετία έχει συνδεθεί τις τελευταίες δεκαετίες με τη μελέτη του ψυχικού τραύματος κατά την παιδική ηλικία και των συνεπειών αυτού στη ζωή του ενήλικου ατόμου.

 

 

 

 

 

Boris Cyrunick «Της Σάρκας και της Ψυχής» από τις εκδόσεις Κέλευθος.

‘Όταν τον 19ο αιώνα ανακαλύφθηκε ο ωκεανός του Ασυνείδητου, ο Freud προσεγγίζοντας τη νήσο της Απώθησης, προαισθάνθηκε ότι μακριά μέσα στην ομίχλη, σχηματίζονταν οι απόκρημνες        ακτές του ‘Βράχου της Βιολογίας’. Οι νευροεπιστήμες όμως εκείνης της εποχής απαγόρευαν την πλεύση προς αυτά τα άγνωστα νερά. Σήμερα χάρη στις τεχνικές της νευροαπεικόνισης και τα ηθολογικά δεδομένα τα βάθη αυτά μπορούν να εξερευνηθούν. Ο ερευνητής ανακαλύπτει τότε ένα άλλο ασυνείδητο, βιολογικό αυτή την φορά, που διαφέρει από το Φροϋδικό και ταυτόχρονα συνδέεται με αυτό με έναν τρόπο συγκρουσιακό, όπως δύο άλογα που τραβούν το ίδιο άρμα προς αντίθετες κατευθύνσεις’.

 

 

Ζαν Μποντριγιάρ «Περί Σαγήνης» από τις εκδόσεις Εξάντας.

Αποτελεί ίσως το προκλητικότερο βιβλίο του Γάλλου φιλοσόφου όπου μιλάει για το πώς η σαγήνη θέτει υπό αμφισβήτηση ολόκληρη την νεωτερική θεωρία και κυρίως τον φεμινισμό και την ψυχανάλυση. «Τίποτα δεν μπορεί να ξεπεράσει τη σαγήνη, ούτε καν η ίδια η τάξη που την καταστρέφει»: επιστρατεύοντας κάθε λογής θέλγητρα και τεχνάσματα, η σαγήνη λυτρώνει από το νόμο, καθώς επιβάλλει τον δικό της αυθαίρετο κανόνα του παιχνιδιού.

 

 

 

Christopher Fairburn «Βουλιμία: Ξανακερδίστε τον Έλεγχο» από τις εκδόσεις Πατάκη.

Η ψυχογενής βουλιμία ανήκει, όπως και η ψυχογενής ανορεξία, στις λεγόμενες “διαταραχές πρόσληψης τροφής” οι οποίες αποτελούν ένα φαινόμενο που αφορά ένα όλο και αυξανόμενο ποσοστό του πληθυσμού. Οι αιτίες είναι πολύ συχνά δύσκολο να εντοπιστούν. Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζονται αρχικά κάποιες από τις αιτίες του προβλήματος, τα χαρακτηριστικά του κτλ, αλλά κυρίως προτείνονται λύσεις και τακτικές αντιμετώπισης από το ίδιο το άτομο που πάσχει. Ο συγγραφέας προσεγγίζει το πρόβλημα με τρόπο απλό, κατανοητό, προτείνοντας ένα πρόγραμμα αυτοβοήθειας προκειμένου ο αναγνώστης να επιστρέψει σε μια ομαλότερη διατροφική συμπεριφορά. Το βιβλίο λειτουργεί, έτσι, όχι μόνο ως ένα μέσο κατανόησης της ταυτότητας της βουλιμίας αλλά και ως ενθαρρυντικό μέσο για τη χαλιναγώγησή της. Ακολουθεί πλούσια βιβλιογραφία καθώς και παραρτήματα που συμπληρώνουν το βοηθητικό του ρόλο. Ένα ανεκτίμητο βοήθημα για οποιονδήποτε βασανίζεται από προβλήματα βουλιμίας, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο P.J. Cooper του Πανεπιστημίου του Cambridge.

 

Ιρβιν Γιάλομ «Ο Κήπος του Επίκουρου» από τις εκδόσεις Άγρα.

Ο Ιρβιν Γιάλομ, όντας ψυχοθεραπευτής καταφεύγει στον Επίκουρο και στην επικούρια αφοβία. Μέσω του Αθηναίου φιλόσοφου στοχεύει στην άμβλυνση του φόβου του θανάτου, γιατί όπως διατείνεται ο Επίκουρος, η τρομακτική σκέψη του αναπόφευκτου θανάτου μας εμποδίζει να απολαύσουμε τη ζωή. Κάποιοι φτάνουν στο σημείο να τη μισήσουν. Άλλοι αφοσιώνονται σε μια εργασιακή φρενίτιδα, η οποία δεν έχει άλλο στόχο από το να αποφευχθεί η οδύνη. Όμως ο άνθρωπος, διδάσκει ο Επίκουρος, είναι σύνθεση στροβίλων, περιδινιζόμενων και περιπαλλασσόμενων ατόμων. Ως εκ τούτου και το σώμα και η ψυχή του είναι πράγματα υλικά.

 

 

 

Ρόμπερτ Φρανκ «Τα Πάθη της Λογικής» από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ο οικονομολόγος Ρόμπερτ Φρανκ αναφέρει ότι υπάρχουν 2 μοντέλα επιβίωσης. Το ένα είναι το ‘μοντέλο του ατομικού συμφέροντος’ που αποτελεί συνήθης τακτική των καιροσκόπων και το δεύτερο είναι το ‘μοντέλο της συναισθηματικής δέσμευσης’ που απορρέει από τον ακραιφνή αλτρουισμό. Η ανατροπή σε αυτό που προτείνει ο συγγραφέας είναι ότι ο ανιδιοτελής τρόπος ζωής έχει μόνο περισσότερα ηθικά οφέλη αλλά και υλικά.

 

 


Χόρχε Μπουκάι «Φύλλα Πορείας» από τις εκδόσεις Opera.

Ο Μπουκάι είναι ψυχίατρος και ψυχοθεραπευτής από την Αργεντινή. Στα ελληνικά είναι μεταφρασμένα τα 2 πρώτα βιβλία της τετραλογίας ‘Φύλλα Πορείας’. Το πρώτο είναι ‘Ο Δρόμος της Αυτοεξάρτησης’, που αφορά τον εαυτό και το δεύτερο είναι ‘Ο Δρόμος της Συνάντησης’ που αναφέρεται στο σχετίζεσαι. Στα βιβλία του μπορεί να διαπιστώσει κανείς πόσο υπερβολικά απλά γράφει για ζητήματα που είναι τόσο σύνθετα.

 

 

 

 

 

 

Mangusta Zap «Το Φλιπεράκι των Φιλοσόφων» από τις εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί.

Ορμώμενος από τη ρήση του φιλοσόφου Καρλ Πόπερ ότι «ο 20ός αιώνας ήταν γεμάτος ρεύματα και σύντομα θα διαπιστώσετε ότι η επιρροή του θα εξαπλωθεί παντού», ο συγγραφέας μας μυεί, με το ξεχωριστό, πνευματώδες και ειρωνικό ύφος του, στους φιλοσοφικούς στοχασμούς του αιώνα που πέρασε

Εκφρασμένη διά στόματος των λαμπρότερων αλλά και πιο ιδιόμορφων στοχαστών, όπως του Φρόιντ και του Ράσελ, του Αντόρνο και του Βίτγκενσταϊν, του Μαρκούζε και του Σαρτρ, η φιλοσοφία του 20ού αιώνα μας θέτει απέναντι σε έντονες προκλήσεις, μας γεμίζει ερωτήματα και, συνάμα, μας υπόσχεται πως το μέλλον θα είναι ανοιχτό σαν μια παρτίδα φλίπερ με όλα τα φωτάκια και τους έξτρα πόντους.

Spinelli Ernesto «Ερμηνεύοντας τον Κόσμο» από τις εκδόσεις Άσπρη Λέξη.

‘Αυτή η πλήρως αναθεωρημένη και συμπληρωμένη έκδοση της κλασικής εισαγωγής του Spinelli στη φαινομενολογία θα πρέπει να αποτελεί βασικό ανάγνωσμα για κάθε προσωποκεντρική, υπαρξιακή και ανθρωπιστικής διδασκαλία, αλλά και για κάθε πρόγραμμα σπουδών συμβουλευτικής ή ψυχοθεραπείας το οποίο στοχεύει στα να βοηθήσει τους σπουδαστές να κατανοήσουν εις βάθος τη βιωμένη ανθρώπινη εμπειρία. Με ένα πρόσθετο κεφάλαιο, που αφορά τη φαινομενολογική έρευνα, με τη θεώρηση των πρόσφατων εξελίξεων στο χώρο και την ενσωμάτωση της συνεισφοράς του ίδιου του Spinelli στην υπαρξιακή/φαινομενολογική θεωρία και πρακτική, το παρόν βιβλίο είναι βέβαιο ότι θα παραμείνει ένα κείμενο-κλειδί για πολλά ακόμη χρόνια.’

 

 

 

Damasio Antonio «Το Λάθος του Καρτέσιου» από τις εκδόσεις Σύναλμα.

‘Σ’ αυτό το βιβλίο ένας διακεκριμένος νευρολόγος ερευνητής και διανοητής βασιζόμενος στις δικές του έρευνες, καθώς και στα πρόσφατα ευρήματα στο χώρο των νευροεπιστημών, ανασκευάζει τον περίφημο καρτεσιανό δυϊσμό: τον αβυσσαλέο διαχωρισμό του νου από το σώμα, των πιο ευγενών λειτουργιών του νου από τη δομή και τη λειτουργία του βιολογικού οργανισμού. Η σημερινή νευροβιολογική γνώση απορρίπτει το σκέφτομαι άρα υπάρχω, που υπήρξε τροχοπέδη όχι μόνο στη σφαίρα της φιλοσοφίας, αλλά και σε όλο το χώρο των κοινωνικών και βιολογικών επιστημών καθώς και των ανθρωπιστικών σπουδών, δίνοντας προτεραιότητα στο “αισθάνομαι άρα υπάρχω”. Ο Damasio, έχοντας ως αφετηρία ότι πρωταρχικό στοιχείο της ανθρώπινης λειτουργίας δεν είναι μόνο ο εγκέφαλος αλλά και το σώμα, οι συγκινήσεις και τα συναισθήματα, προχωρεί στην ανάπτυξη “της υπόθεσης του Σωματικού Δείκτη”, μιας καινοτόμου θεωρίας η οποία μπορεί να υποβληθεί σε πειραματικούς ελέγχους δίνοντας στέρεες απαντήσεις σε θέματα σχετικά με τη νόηση, τη λογικότητα και σε μοναδικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά, όπως η λήψη αποφάσεων και ο αλτρουισμός.’

 

 

Ester Harding «Αυτός και Εγώ. Οι ρίζες της ψυχικής ενέργειας» από τις εκδόσεις Ιαμβλιχός.

Ο Γιουνγκ είπε κάποτε ότι το ασυνείδητο μοιάζει με μηλιά που είναι γεμάτη καρπούς. Όποιος δεν απλώσει το χέρι του για να πάρει, θα πεινάσει. Η θλιβερή ψυχική κατάσταση του μέσου ανθρώπου γύρω μας αποδεικνύει περίτρανα πως ο καθένας μας προτιμάει τελικά να “λιμοκτονήσει” παρά να καταβάλει την οποιαδήποτε προσπάθεια και το κόστος που απαιτεί η λύτρωση από τον εσωτερικό δράκο. Το κέρδος από την ανάγνωση αυτού του βιβλίου δε θα είναι απλώς ότι ο σινεφίλ θα μπορέσει να προσεγγίσει περισσότερο κάποιες μέχρι τώρα “ερμητικά κλειστές ταινίες”, αλλά και ότι μπορεί να ανακαλύψει έναν τόπο όπου αναβλύζει ανεμπόδιστα το γάργαρο νερό της ζωής, το οποίο είναι στη διάθεση κάθε νοήμονα ανθρώπου που έχει το θάρρος να το αναζητήσει στην “τρέχουσα” μορφή του.

 

 

Κρισναμούρτι «Η Αίσθηση της Ευτυχίας» από τις εκδόσεις Καστανιώτη.


Ο Κρισναμούρτι γεννήθηκε στην Ινδία και θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές και πνευματικούς δασκάλους όλων των εποχών. Δεν ανέπτυξε κάποια συγκεκριμένη φιλοσοφική θεωρία, αλλά μιλάει εκτενώς για τα προβλήματα που μας αφορούν όλους στην καθημερινότητα τόσο προσωπικά, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Όπως και ο ίδιος αναφέρει ‘η ευτυχία έρχεται απρόσκλητη και την στιγμή που συνειδητοποιείς ότι είσαι ευτυχισμένος, παύεις πλέον να είσαι ευτυχισμένος’.